GRATIS HONDA eGX KOFFER

Ontvang bij iedere bestelde Honda eGX accu, GRATIS een transportkoffer
ter waarde van €85,00

Onsite Group

-Accu trilstamper of benzine?

-In dit blog leggen we de veerschillen uit tussen een accu trilstamper en een benzine of diesel. Wat zijn de voordelen, en waarom je voor een accu trilstamper kan kiezen.

De Werking van een Accu Trilstamper

Een trilstamper,ook wel stamper genoemd, is essentieel bij diverse wegenbouwbouw, kabel en-of glasvezel projecten. De nieuwste innovatie in deze machines is de accu trilstamper, die aanzienlijke voordelen biedt ten opzichte van de traditionele benzine of diesel aangedreven varianten.

Hoe Werkt een Accu Trilstamper?

Een accu trilstamper werkt door middel van een elektromotor die wordt aangedreven door een krachtige lithium-ion batterij. Wanneer de trilstamper wordt ingeschakeld, zet de elektromotor een draaiende beweging door middel van een tandwiel overbrenging over in een slag beweging, waardoor trillingen ontstaan. Deze trillingen worden overgebracht naar de voetplaat van de machine, die vervolgens de grond onder de machine comprimeert en verdicht. Door de snelle herhaaldelijke impact en trillingen wordt de grondlaag stevig en stabiel.

Gebruiksgemak

Hoewel er geen verschil zit in het eindresultaat, zijn er wel degelijk verschillen in het gebruikersgemak tussen een accu trilstamper en een benzine of diesel stamper.

Accu Trilstamper: Eenvoudiger te starten met een druk op de knop en vaak lichter van gewicht, wat de mobiliteit verbetert.
Benzine/diesel Trilstamper: Kan zwaarder en moeilijker te starten zijn, vooral in koude omstandigheden.

Milieu-impact en Emissies

Accu Trilstamper: Produceert geen directe uitstoot van schadelijke stoffen, wat resulteert in een aanzienlijk lagere milieu-impact. Dit maakt het een duurzame keuze, vooral in (stedelijke) gebieden waar strenge milieureguleringen van kracht zijn.
Benzine/diesel Trilstamper: Stoot schadelijke gassen zoals koolmonoxide en stikstofoxiden uit, wat bijdraagt aan luchtvervuiling. Het gebruik van benzine draagt ook bij aan de ecologische voetafdruk.

Geluidsoverlast

Accu Trilstamper: Produceert aanzienlijk minder geluid vergeleken met zijn benzine tegenhanger, wat resulteert in minder geluidsoverlast. Dit is gunstig voor gebruik in woonwijken of andere geluidsgevoelige gebieden.
Benzine/diesel Trilstamper: Staat bekend om zijn luide werking, wat hinderlijk kan zijn voor zowel de gebruiker als de omgeving.

Onderhoud en Gebruikskosten

Accu Trilstamper: Vereist minder onderhoud omdat er geen motorolie, filters of brandstofsystemen zijn die moeten worden gecontroleerd of vervangen. De gebruikskosten zijn ook lager doordat er geen brandstof hoeft te worden gekocht.
Benzine/diesel Trilstamper: Vereist regelmatig onderhoud, inclusief het verversen van olie en het vervangen van filters. Brandstofkosten kunnen ook aanzienlijk oplopen, vooral bij frequent gebruik.

Trilstamper met dieselmotor

De werkinstructie ‘Blootstelling aan dieselmotoremissies (DME)’ is geactualiseerd naar de huidige stand van de techniek.

Per 1 juli 2020 is de wettelijke grenswaarde voor DME van kracht. De werkinstructie is toepasbaar op werkzaamheden of arbeidsplaatsen waar werknemers worden blootgesteld aan DME, en vormt het uitgangspunt voor de handhaving van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

Lees op de website van de Arbeidsinspectie wat de wet en regelgeving is. LEES VERDER —>

Welke accu systeem?

Welk accu systeem kan je het beste gebruiken voor de accu trilstamper?
Veel mensen kiezen op emotie en- of op naam. Is dit wel verstandig? Inmiddels zijn er al een paar jaar accu trilstampers verkrijgbaar. En hoewel de eerste trilstampers echt nog wel problemen hadden met het accu systeem, of een te zware overbrenging waardoor de accu niet meet goed werkte zijn tegenwoordig de meeste stampers wel goed.

Kies je voor een accu systeem wat alleen op je trilstamper of trilplaat werkt ontwikkeld door de fabrikant in eigen beheer? Of kies je voor een generiek systeem wat ontwikkeld is door bijvoorbeeld Honda, en toepasbaar is op meerdere machines?

Verschillen
Het Battery One systeem is ontwikkeld door een Poolse batterijen fabriek. Wacker Neuson heeft hier een motor voor ontwikkeld.
Dit systeem kan worden toegepast op trilplaten en trilstampers.
Honda heeft de eGX motor en accu ontworpen. Beide onderdelen zijn door dezelfde fabrikant gemaakt en ontwikkeld om met elkaar samen te werken. Het grote voordeel is dat het Honda eGX systeem ook naast trilplaten en trilstamper wordt toegepast op o.a. membraanpompen, hogedrukreinigers, betonvlindermachines, trackloaders, vacuüm units, wegenspuit machines, zaagmachines ect. Je kan dezelfde accu dus gebruiken op meerdere toepassingen waardoor de totale investering veel lager zal zijn.

Efficiëntie
Een ander groot verschil de de efficiëntie van de motor en de accu. Omdat het Honda systeem, motor en accu, ontwikkeld is om naadloos met elkaar te werken zie je dat met de helft van het accu vermogen dezelfde werktijden worden gehaald. Een accu trilplaat met een BOB14 heeft een werktijd van plus minus 30 minuten. Een trilplaat met een Honda accu is de werktijd ook ongeveer 30 minuten. Het verschil is dat in een BOB14 1400Wh aan accu capaciteit zit en in een Honda accu 720Wh. Je hoeft dus minder energie in een Honda accu te stoppen voor hetzelfde resultaat.

Conclusie
Kortom, de accu trilstamper biedt een modern en milieuvriendelijk alternatief voor traditionele benzine modellen. Met lagere gebruikskosten, minder onderhoud en minder milieu-impact, is het een uitstekende keuze voor de bewuste bouwprofessional.



Winkelwagen
Scroll naar boven